Verschenen: Leerboek neurowetenschappen voor de klinische psychiatrie
Inzicht in neurobiologische aspecten van psychopathologie
Veel clinici hebben behoefte aan meer inzicht in de neurobiologische aspecten van normaal en afwijkend menselijk gedrag. Inzicht in de onderliggende mechanismen die emotie, cognitie en gedrag kunnen verstoren, kan helpen bij het afwegen van verschillende behandelopties en bij het geven van uitleg aan de patiënt. Dat inzicht is ook essentieel voor het ontwikkelen van innovatieve behandelingen die aangrijpen op de etiologische of onderhoudende neurobiologische mechanismen. Dit boek is een uitnodiging het vak eens van een andere kant te bekijken en te oefenen met neurowetenschappelijke concepten die relevant zijn voor de dagelijkse praktijk.
Neurowetenschappelijke handvatten voor de klinische psychiatrie
Het uitgangspunt van Leerboek neurowetenschappen voor de klinische psychiatrie is niet dat alle psychopathologie vanuit het neurowetenschappelijk model te verklaren zou zijn. De neurowetenschappen bieden handvatten die complementair zijn aan andere kaders, waaronder systeemdynamiek, sociale en maatschappelijke factoren en de persoonlijke betekenis van impactvolle ervaringen tijdens de levensloop. Gedrag, met de hieraan gerelateerde emotionele en cognitieve processen, vormt de brug tussen hersenfuncties aan de ene kant (het neurowetenschappelijke model) en de context (het psychosociale model) aan de andere kant.
Voor wie is het leerboek?
Het boek ondersteunt professionals die meer willen weten over onderliggende neurobiologische mechanismen en van de methoden om die te onderzoeken.
De neurowetenschappen bieden handvatten die complementair zijn aan andere kaders, waaronder systeemdynamiek, sociale en maatschappelijke factoren en de persoonlijke betekenis van impactvolle ervaringen tijdens de levensloop. Dit leerboek is een uitnodiging het vak eens van een andere kant te bekijken en te oefenen met neurowetenschappelijke concepten die relevant zijn voor de dagelijkse klinische praktijk.