Werkplezierkaarten voor samenwerking in de zorg
Werkvormen maken momenten van kennisoverdracht, samenwerken en ontwikkeling leuker en efficiënter. Door deze momenten beter te benutten, is het mogelijk om effectiever op te leiden én de lerende cultuur te creëren die het werk nu en in de toekomst vraagt. In dit artikel twee werkvormen die bijdragen aan een betere werksfeer en samenwerking.
Investeren in sfeer en samenwerking
Maslach en Leiter zijn twee internationaal erkende pioniers op het gebied van burn-out. Zij publiceerden in 1974 en 1997 de eerste wetenschappelijke studies over dit onderwerp, waaruit bleek dat te veel werken of een verstoorde werk-privébalans niet de enige oorzaak van burn-out is. Uit hun onderzoek in 1997 bleek dat de werkelijke oorzaak ligt in zes domeinen, bestaande uit individuele en omgevingsfactoren. Hoe groter de mismatch tussen de persoon en de zes domeinen van diens werkomgeving, hoe groter de kans op een burn-out. Ook vandaag de dag zijn dit nog steeds de meest gebruikte en erkende criteria.
De criteria
- Werkdruk
- Controle
- Waardering
- Werksfeer
- Rechtvaardigheid
- Waarden
Werkvorm Werkplezierkaarten
Het goede nieuws is dat veel burn-outs voorkomen kunnen worden als op tijd en voldoende aandacht besteed wordt aan deze zes criteria. De werkvorm ‘Werkplezierkaarten’ is hiervoor een goed hulpmiddel.
In het kort
Je maakt van tevoren de werkplezierkaarten. Vraag in het gesprek aan je collega om de kaarten te selecteren op basis van de zes criteria. Daarna bespreek je samen wat je collega zelf kan en wil bijdragen om zijn werkplezier te vergroten.
Opbrengst
Werkplezier creëer je samen en is een gedeelde verantwoordelijkheid. Het effect van deze werkvorm is dat je collega uitspreekt hoe hij de omstandigheden ervaart. Tevens wordt duidelijk in welke mate hij kan en wil investeren om de situatie te verbeteren.
Bron: Management Impact