Gratis webinar Aan de slag met rekenproblemen: rekenangst
Reken- en wiskundeangst
Wat is reken- en wiskundeangst* en welke leerlingen hebben daar last van? Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de tieners en mensen een bepaalde mate van rekenangst heeft en ongeveer 30 % van hen veel. Ze maken zich zorgen dat ze slechte cijfers zullen halen en voelen spanning tijdens het maken van huiswerk. Dit zijn, gezien de hoge percentages, niet alleen maar leerlingen met dyscalculie, een rekenstoornis die het vlot leren rekenen beïnvloedt. In het webinar gaan we in op de kenmerken van rekenangst en welke leerlingen meer kans hebben om deze angst te ontwikkelen. We bekijken hoe de angst het werkgeheugen onder druk zet en daarmee automatisch zorgt voor dalende rekenprestaties. We gaan na hoe je in de klas rekenangst kunt signaleren aan de hand van een vragenlijst die je na afloop toegestuurd krijgt. *Voor de leesbaarheid wordt er alleen gesproken van rekenangst maar er wordt steeds reken- en wiskunde angst bedoelt.
Wat kun je doen als een leerling rekenangst heeft?
In het tweede deel van het webinar worden zowel effectieve adviezen uit wetenschappelijk onderzoek besproken als tips van leerlingen zelf. Adviezen die gaan over het beter kunnen volgen van de reken- en wiskunde lessen en het maken van toetsen.
Over Marije van Oostendorp
Als orthopedagoog-generalist en rekenspecialist heeft Marije van Oostendorp een eigen praktijk voor reken- en dyscalculieonderzoek. Ze mag zich met recht een expert op het gebied van rekenen en dyscalculie noemen. Ze geeft gastcolleges over dit onderwerp aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam, verzorgt nascholing bij het RINO en geeft allerlei workshops op dit vakgebied.