Optimaal leren: de rol van executieve functies en leerstrategieën | Whitepaper
Introductie executieve functies en leerstrategieën
Leren gaat niet automatisch vanzelf. Je moet leren leren. Dat leerlingen lang niet altijd goed weten hoe dat moet, bleek wel tijdens de coronacrisis. Thuis liep het leren een stuk rommeliger, inefficiënter en minder diepgaand dan op school.
Veel leerlingen liepen een leerachterstand op. Zo werd maar weer eens duidelijk dat leerlingen de leerkracht hard nodig hebben om te kunnen leren. Desalniettemin loopt ook het leren in de klas vaak lang niet zo effectief als mogelijk is.
Om leerlingen te helpen effectiever te leren, zetten scholen nogal eens in op één van de volgende twee werkwijzen:
- het versterken van de executieve functies van leerlingen
- het stimuleren van leerlingen om (effectiever) gebruik te maken van leerstrategieën
Maar wat zijn dat ook alweer: executieve functies en leerstrategieën? Hoe verstandig is het eigenlijk om hierin te investeren? En welke van de twee aanpakken is het beste? Belangrijk ten slotte: hoe kan je dat op een manier doen die voor iedereen plezierig en zinvol is en niet zorgt voor nog meer werkdruk? In deze whitepaper leggen we het uit.